Deze tekst is geSchreven door de kunstenares AnnaMarie
van Splunter, ter gelegenheid van de Open Monumenten Dag 2012 in Delft.
Het is 20 jaar geleden dat ik, net afgestudeerd aan de
Rotterdamse kunstacademie, het eerste schetsontwerp presenteerde voor de
Doelentuin. In 1996 werd het laatste deel geplaatst.
Mijn uitgangspunt was een tekst van Calvino uit “De
onzichtbare Steden”:
...”Er komt een getatoueerde reus voorbij, een jonge man met wit haar, een dwergvrouw, een tweeling in het koraalrood. Er gebeurt iets tussen hen, een uitwisseling van blikken als lijnen die de ene figuur met de andere verbinden en pijlen trekken, sterren, driehoeken, tot alle combinaties in een ogenblik tijds uitgeput zijn, en er andere personages op het toneel verschijnen.”
De functies van het park, het filmhuis, cafe en terras
zijn: ontspanning, flaneren, zien en gezien worden.
Ik heb het gebied opgevat als een veld waarin vele
driehoeken en sterren zullen worden getrokken door elkaar kruisende blikken.
Ook in de tuinarchitectuur werd en wordt er gebruik
gemaakt van geometrische vormen: een poging om ordening te destilleren uit de
chaos zoals de natuur zich aan ons voordoet.
Uit een plattegrond van alle mogelijke te vormen
figuren destilleerde ik een deel van een cirkel, van een ruit en een vierkant.
Deze lijnen vormden de opmaat voor een “gordijn”, een
“voile” die een sluier legt over zijn omgeving en de fantasie prikkelt over
hetgene wat zich aan de andere kant van de afscheiding bevindt.
ONDER:INGANG BOVEN: VAANDELSTRAAT KANT, UITZICHT OUDE KERK |
De passant ziet-al naar gelang de lichtval en zijn
standpunt- roosters en platen als lichtvangende huid of als een transparant
doek.
Zet hij zich in beweging, dan ervaart hij een spel van
lichte en donkere vlakken, een openen en sluiten van het materiaal.
’s Avonds, als de huizen en het park verlicht zijn,
geeft de open structuur de afscheiding een decoratief effect.
Het hek heeft twee lagen met elk hun eigen karakter.
De kant die naar de stad gericht is, de roosters die
in een strak tempo staan opgesteld, vertelt van constructie, maatvoering, en beide
benen op de grond.
De park kant kent een organisch karakter, door de
variatie in vorm en het materiaal van strekmetaal met golfslageffect.
De ene zijde kan niet zonder de ander: ze zijn met
elkaar verbonden.
Het is een hedendaagse versie van de klassieke
afscheiding van staanders verbonden door een horizontaal vlak.
HET HEK |
De naar binnen wijzende beweging maakt een uitnodigend
gebaar naar de passant om het park te betreden.
AnneMarie van Splunter
http://www.annemarievansplunter.nl/
http://www.annemarievansplunter.nl/